همشهری آنلاین: لیبی پیشنهاد داده است در قبال دریافت غرامت حکم اعدام جنجالی خود را علیه پرستاران بلغاری اجرایی نکند.

به نوشته روزنامه اینترنتی نت سایتونگ، سیف الاسلام القذافی، پسر معمر قذافی، رهبر لیبی ادعا کرده است که به همین دلیل با فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه را به عهده دارد، تماس گرفته است.

پس از انتقاد بین‌المللی از تعیین حکم اعدام برای پنج پرستار بلغاری در لیبی، تریپولی تلاش دارد راه حلی سیاسی برای این مساله بیابد.

سیف الاسلام القذافی به روزنامه بلغاری "24 شاسا" در پاریس گفت که تریپولی پیشنهادی را به آلمان و فرانسه ارایه کرده است که بر اساس آن، از اعدام این زنان دست خواهد کشید. وی افزود: ما به راه حل بسیار نزدیک شده‌ایم.

یک دادگاه لیبی در پرونده ایدز علیه این اتباع بلغاری و یک پزشک فلسطینی در ماه دسامبر گذشته حکم اعدام این افراد را صادر کرد. آنها متهم هستند که 400 کودک لیبیایی را به عمد به ویروس ایدز آلوده کرده‌اند. در همین حال کارشناسان غربی علت شیوع بیماری ایدز در بیمارستان کودکان بن قاضی را وضع فاجعه‌آمیز بهداشتی این بیمارستان دانسته‌اند.

وی گفت که پدرش او را مأمور کرده است در "سریع‌ترین زمان ممکن" راه حل برای این مسئله بیابد.

پسر قذافی که ریاست بنیادی بشردوستانه با نام "قذافی" را بر عهده دارد، گفت که احتمال رسیدن به "مصالحه‌ای" وجود دارد که بر اساس آن اعلام این افراد که هشت سال است در لیبی زندانی هستند، لغو شود.

وی گفت پیشنهاد را "در حال حاضر به وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه" تسلیم کرده و امیدوار است "به زودی پایان خوشی برای این داستان رقم بخورد."

به گفته قذافی، این طرح "غرامت بالایی" را برای خانواده کودکان مبتلا شده لیبیایی به ایدز در نظر گرفته است. پیش از آن باید گفت‌وگویی میان این خانواده‌ها با نمایندگان اتحادیه اروپا انجام شود، تا آنها "غم ناشی از این درد" را با آنها در میان گذارند.

به گفته او بنیاد "قذافی" نیز در همین راستا قصد دارد این خانواده‌ها را قانع کند که از اجرای حکم چشم‌پوشی کنند.

وی تصریح کرد،‌ دولت‌های لیبی و بلغارستان و همچنین اتحادیه اروپا باید هزینه درمان این کودکان مبتلا به ایدز را تقبل کنند.

قذافی همچنین خواستار آن شد که "بخش بزرگتر" کمک‌های مالی از محل بودجه بین‌المللی که اتحادیه اروپا در نظر می‌گیرد، تامین شود.

کد خبر 14507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز